Nautitko toimistopolitiikasta? Usein sanan “politiikka” mainitseminen aiheuttaa vain kielteisen merkityksen. Muuttamalla näkemystäsi politiikasta ja hyödyntämällä verkkoasi voit lisätä dramaattisesti mahdollisuuksiasi tunnustamiseen ja etenemiseen.
Nautitko toimistopolitiikasta?
Poliittisesti tietoiseksi tulemista ei aina pidetä terveellisenä ja toteuttamiskelpoisena päämääränä. Sanan “politiikka” mainitseminen aiheuttaa vain kielteisiä merkityksiä.
Vanhempi talouspäällikkö on sanonut “kieltäydyn salakuljetuksesta ja manipuloinnista päästäksesi eteenpäin”. Hän oli kuitenkin turhautunut sen jälkeen, kun hänet siirrettiin ylennykseen kahdesti. Kaksi miespuolista kollegaa, jotka ylennettiin hänen edessään, olivat vähemmän päteviä, mutta olivat ylivoimaisia politiikassa.
Kirjoittaja Erin Burt varoittaa artikkelissaan Seitsemän uramurhaajaa “… politiikan välttäminen kokonaan voi olla tappavaa urallesi. Jokaisella työpaikalla on monimutkainen voimajärjestelmä, ja voit – ja sinun pitäisi – työskennellä eettisesti parhaalla mahdollisella tavalla.” Tulemalla poliittisesti taitavaksi voit oppia:
– Nosta pelin ja ihmissuhteiden voiman yläpuolelle
– Rakenna mainetta henkilö, asiantuntija tai johtaja
– Hanki pääsy resursseihin, tietoihin ja mahdollisuuksiin
– Vaikuta tuloksiin ja hanki ideoita ja aloitteita.
Kun saat kyvyn navigoida toimistopolitiikassa tehokkaasti, kehotan sinua päästämään irti toimipolitiikkaa koskevista negatiivisista oletuksista ja harkitsemaan näitä vaihtoehtoisia näkökulmia:
Uusi näkökulma # 1: Korvaa sana “Politiikka” termillä “Organisaatiotietoisuus”. Eikö se kuulosta jo paremmalta?
Uusi näkökulma # 2: Politiikka työssä tarkoittaa viestinnän ja suhteiden ymmärtämistä, joissa naiset voivat menestyä.
Perspektiivin ohje # 3: Sitoudu henkilökohtaisesti käyttämään organisaatiotietoisuuttasi eettisellä ja aidolla tavalla.
Nyt kun olet aseistettu positiivisella näkökulmalla, harkitse seuraavien vaiheiden käyttöä toimistopolitiikan käyttämiseksi strategiseen etuun.
Vaihe 1: Varjo-organisaation kartoitus
Perinteisen yrityksen hierarkkisen organisaatiokaavion mukaisesti on olemassa niin kutsuttu varjo-organisaatio. Varjo-organisaatiot ovat epävirallisia ja epävirallisia suhteiden ja koalitioiden verkostoja. Ymmärrä varjo-organisaatiosi ja ymmärrät kuinka valta ja vaikutus vaikuttavat.
Tutki varjo-organisaatiotasi tarkkailijan roolissa ikään kuin olisit yrityksen antropologi. Kiinnitä huomiota siihen, kenellä on vaikutusvaltaa, kuka viettää aikaa. Selvitä, mitä kunnioitetaan ja kuka on muiden mestari. Kuka on yritysten sosiaalisen vuorovaikutuksen ja älykkyyden keskus? Selvitä kuka tosiasiallisesti sai aikaan asiat.
Luo visuaalinen kartta, jossa näkyvät kaikki keskeiset toimijat. Luokittele kukin yhteys kiinnittäen huomiota siihen, onko se rakennettu ystävällisyydelle, asianajolle, kunnioitukselle tai pakolle. Kiinnitä huomiota kunkin yhteyden vahvuuteen ja suuntaan, johon vaikutus virtaa.
Esimerkiksi kun projektipäällikkö kartoitti varjo-organisaationsa, hän huomasi, että hänellä oli vahvat siteet ikäisensä kanssa, mutta ei ylempiin.
Vaihe 2: Rakenna suhteita
Tunnista ihmiset, jotka rakentavat suhteen. Käytä vähintään kuukausi verkon rakentamiseen asettamatta asialistaa kummallekin suhteelle.
Henkilöstöpäällikkö yritti rakentaa vahvan suhteen yrityksen markkinointiosastoon nähtyään kuulleensa aina uusia tuotteita ja trendejä ensimmäistä kertaa. Pääsy näihin tietoihin antoi hänelle suuremman uskottavuuden omassa osastossaan, jossa hänellä on nyt maine sormen liiketoiminnan pulssilla.
Vaihe 3: Ota kaikki irti verkostostasi
Kun suhde kypsyy, verkostosi voi auttaa sinua saavuttamaan arvokkaita tavoitteita ja vaikutusvaltaa. Voit esimerkiksi käyttää verkkoa rakentamaan näkyvyyttä, lisäämään vaikeita suhteita, saamaan tietoja ja houkuttelemaan mahdollisuuksia.
Nämä palkkaamisnäkymät ja -vaiheet toimivat hyvin ylennykseen palanneille vanhemmille talousjohtajille. Hän tietää, että hänen pomo ja hänen tiiminsä eivät tunnusta sen arvoa yritykselle. Kartoittamalla suhteita ja vaikutusalueita hän tajusi, kuinka saada tunnustusta ja vaikutusvaltaa. Hänen viimeisin tutkimusaiheensa oli varapuheenjohtajansa napin painallus, joten hän mainitsi havainnot hänelle passissa. Kaikkien käsien kokouksessa hän erotti hänet kiitokseksi ja suositteli, että heidän koko organisaationsa voisi oppia keskittymisestä liiketoimintatavoitteisiinsa. Hän jatkaa suhteidensa rakentamista VP: hen päivittämällä jatkuvasti edistymistään.
Muuttamalla Anpolitiikasta ja verkostosi käytöstä voit lisätä dramaattisesti mahdollisuuksiasi tunnustamiseen ja etenemiseen.